דלג לתוכן העמוד דלג לחיפוש באתר דלג לתפריט האתר

לפרסום חייגו: 03-9290020

נדל"ן בפתח תקווה

בנייה בפתח תקווה, השבחת נכסי נדל"ן, תמ"א, פרויקטים בעיר

משה פישר יו"ר מטה המאבק נגד הבניה בסירקין כותב: "שקר התחבורה הציבורית"

מאמר דעה מאת משה פישר החושף את ההתנהלות מאחורי הקלעים של הליך אישור תכנית הבנייה בסירקין.

פורסם בתאריך:


הדיון בוותמ"ל בתוכנית סירקין 1076 לימד מספר דברים על תרבות העבודה והיושרה המקצועית של הליך ממלכתי חשוב זה.

מצד אחד, רוב חברי הוועדה, נציגי משרדי הממשלה ובראשם רמ"י תמכו בתכנית סירקין האמורה להוסיף כבר בשלב הראשון שלה כ -8500 יחידות דיור, ובשלב מאוחר יותר מספר דומה.

מצד שני, נציגי הגופים המקצועיים העצמאיים כמו איכות הסביבה, שימור ושמירת הטבע, שהיו במיעוט בולט, הביאו את האמת שלהם על התכנית, הם ראו את האדם שיגור בעיר החדשה, שתהיה חסרה כמעט 3000 עצים בוגרים שיכרתו, ובכך למנוע מתושבי הרובע החדש, אימהות ומבוגרים שישבו על ספסל מוכה שמש את צילם של העצים ...  אבל למה לעסוק בזוטות שכאלה?

הכסף מדבר בשפתו הברורה והכל מתיישר על פיו... עוד מטר בנוי יגרום לכריתה גם של עשרה עצים.

תחבורה

הסיפור הגדול יותר הוא הסיפור התחבורתי, חשוב לדעת כי מחנה סירקין מוקף מצדו המזרחי והדרומי שכונות ותיקות, צפופות ומשובללות דרכים, שהתנועה בהם קשה ואיטית כבר עכשיו, היציאה היום לציר כביש 40 (כביש לוד) היא השתרכות מייגעת והפיתוח יחד עם הבינוי של אדמות מחנה סירקין הם הזדמנות נדירה וראויה ליצור מציאות חדשה שתאמר : ישראל עוברת לתחבורה ציבורית!

לצערנו נראה כי ישראל מפספסת את ההזדמנות לעבור מהצעות והמלצות לציבור המותש בדרכים למעשים שיהיו סימן דרך למציאות חדשה וטובה.

בואו ונבחן את הנושא המרכזי, את פתרונות התחבורה  האפשריים בסירקין ואיך התחבורה הציבורית מתממשת בהם?

  • ראשית, צריך לשים לב כי תכניות התחבורה, כמו הצירים הראשיים שבתוך הרובע החדש והצירים המובילים לתחנת הרכבת סגולה ואלעד לא נמצאים בגוף התכנית.

 

  • גם הפתרונות הכבדים כמו הרק"ל (הרכבת הקלה) והמטרו לא מופיעים על גבי התכנית. הרק"ל והמטרו שני אמצעים להסעה מהירה של המוני נוסעים לא נמצאים על סדר היום הנראה לעין של המתכננים, התכנית שהתכסתה והתקשטה באמירות מבטיחות על רק"ל ועל מטרו, כדי לאפשר צמצום השימוש בכלי רכב פרטיים, ולהראות קידמה ופריצת דרך, מנציחה בפועל את השימוש והתלות ברכב הפרטי.


בדיון בוותמ"ל ב 06.02.19 התפוגגה התכנית ונעלמה כלא הייתה. התברר כי פתרונות אלו המזוהים עם תחבורה ציבורית וכלים יעילים אחרים להסעת המונים, לכאורה, התנדפו ונעלמו אל חלל התכנון הכושל. 

היום מתברר סופית כי הזכרת פתרונות המעודדים את הציבור לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית, הפכה להיות - עבודה בעיניים.

תוצאתית, ע"י הפרחת סיסמאות שאיש לא מתכוון ליישם ברצינות הפך מנהל התכנון לכלי שרת בידי מערך התעמולה של האוצר, בכך הוא מאפשר לוותמ"ל ובמיוחד לשר כחלון לקדם את פרויקט הדגל שלו  בסירקין ולרוץ קדימה עם תכניות חסרת אחריות וטבלאות אקסל  מגמתיות, תוך שעל הדרך מאשימים את אלו המבקשים תכנון אחראי, מקצועי וחברתי, באינטרסנטיות ונאיביות - זוהי לדעתי הטעייה מכוונת של הציבור.




 

בתכנית סירקין יש עוד שלדים המספרים את סיפור ה"כאילו"  הישראלי הידוע.

"עוקף כביש 40", זה הכביש המשוקע, הבין עירוני, אחד מעמודי התווך של תכנית סירקין כנראה שלא יצא אל הפועל עקב כך שתוואי הכביש נמצא על תוואי צנרת התשתיות הלאומיות, גז דלק, ביוב, תקשורת ועוד.

גם הכבישים הישירים משכונת סירקין החדשה אל תחנת הרכבת של אלעד (עדיין לא נבנה מסוף) וסגולה, מתוכננים לסוף שלב ה - 8000 יחידות. בינתיים כמו שניתן לראות, אנשי מנהל התכנון ממשיכים ליצור את הרושם כי התכנית התחבורתית באזור הכי פקוק והכי מסובך אורבנית בישראל היא ברת ביצוע, אולם מהנדסי ויועצי תחבורה חיצונים אומרים כי התכנון  הנוכחי יוביל לאסון תחבורתי.

לצערנו, מתברר שהתכנית התחבורתית של סירקין לוקה בחסר באופן קריטי ונוצרה מתוך מצוקה, לחץ וגחמה אישית של  שר האוצר, אחרי ביטול הבטחות רבות ותקלות בהם המדינה מפרה את הבטחותיה לספק פתרונות תחבורה לאזרחיה, כמו בקריית גת, חריש, קדימה צורן, ועוד מקומות, מבינים אזרחי המדינה שהמצב הקטסטרופלי בדרכים הוא לא גזירת גורל אלא מדיניות תחבורתית חסרת עמוד שדרה.

משה פישר.

עמותת פ"ת סירקין ויו"ר עמותת בינוי שפוי.


 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: