דלג לתוכן העמוד דלג לחיפוש באתר דלג לתפריט האתר

לפרסום חייגו: 03-9290020

תחבורה בפתח תקווה

עדכונים על פתיחה וסגירה של כבישים ומעברים, מגרשי חנייה, תחבורה ציבורית ועוד

חופרים מנהרות בפתח תקוה: כל מה שרציתם לדעת על פרוייקט הרכבת הקלה (וידיאו)

וכן, אנו צפויים לעומסי תנועה קרובים -שווה קריאה

פורסם בתאריך:


השבוע השתתפתי בסיור של חברת נת"ע  במטרה להכיר מקרוב את פרויקט הרכבת הקלה. הסיור היווה הזדמנות להיחשף אל מאחורי הקלעים של פרויקט תחבורתי גדול ומורכב באזור המרכז וכמובן בפתח תקווה.

נציגי נת"ע גלית פורת דוברת החברה מלווה בראשי הענפים של הפרויקט הציגו את התקדמות הפרויקט  תוכנית הפרויקט ומה קורה מתחת לפני השטח.

כידוע נת"ע היא חברה ממשלתית שמשמשת כזרוע הביצועית של משרד התחבורה. החברה מציגה תנופת בניה פיתוח והתקדמות  החל משנת 2014 בהנהלה החדשה.

למעשה חברת נת"ע וקבלני הביצוע הגיעו לשלב הביצוע של הקו האדום בפתח תקווה. החל מהשבוע עוסקים עובדי החברות בחשיפת הקרקע, פינוי תשתיות והכנות לתחילת החפירה.

יש ברכבת חפרפרת

החפירה מתבצעת כרגע בסמוך למחלף גהה כאשר מכונות הכרייה הנקראות חפרפרת יתחילו בימים הקרובים לחבר את צומת גהה עם המנהרות שנחפרו מכיוון רמת גן ובני ברק. במקביל החל ביצוע של עבודות תשתית לאורך תוואי הקו מתחילת רחוב ז'בוטנסקי ועד סופו בצומת אורלוב .

בטווח הקצר מכונות הכרייה, החפרפורות (TBM  )  שהן מפלצות ענק באורך 115 מטר, ובקוטר 7.5 מטר יחלו לעבוד.

מתחת לפני האדמה פועל מעין  מפעל תת קרקעי נייד שמבצע שלוש פעולות : קידוח בעומק האדמה, פינוי עודפי העפר ודיפון המנהרות בבטון.



שלבי בניית המנהרות

ראש המכונה חופר בקרקע באמצעות מנגנוני סיבוב ודחיפה :

בשלב השני, עודפי העפר נאספים ומשונעים במסוע ולאחר מכן בקרוניות ומפונים בעשרות משאיות לאתרים מורשים.

לבסוף, חלקי טבעות בטון משונעים אל תוך המכונה שם הם נתפסים במערכת הידראולית רובוטית שמצמידה אותם אל דפנות המנהרה שמוכנה להגעתה של הרכבת.

מנהלי נת"ע מסבירים כי "שיטת עבודה זו נחשבת היום בעולם כבטוחה, בלי אבק, רעש חזק ובמינימום הפרעות לציבור על פני השטח".

כיודע, פרויקט הרכבת הקלה מורכב ממספר קויים: קו אדום, ירוק, סגול ועוד.

הקו האדום הוא הקו הרלוונטי לפתח תקווה.

הקו האדום בפתח תקווה הוא הקו הראשון של הרכבת הקלה שמחבר את בת ים, יפו ,תל אביב ,רמת גן, בני ברק עם פתח תקווה שממוקמת בסוף הקו האדום שמתחיל בבת ים.


בימים אלו מתבצעות עבודות במחלף גהה. אתר העבודות במחלף גהה נמצא בנקודה שממנה יוצאים שני נתיבים, אחד מגיע לקרית אריה/אצטדיון המושבה והשני לתחנה המרכזית של פתח תקווה ברחוב אורלוב.

תחנות הביניים לאורך הקו היוצא מהתחנה המרכזית באורלוב הן: פינסקר, רחוב אורלוב פינת ז'בוטנסקי, צומת ז'בוטנסקי דנקנר , רח' ז'בוטינסקי מול הקניון ובית החולים בילינסון, ז'בוטנסקי פינת השחם, ז'בוטינסקי פינת שנקר. 

בקו הצפוני התחנות עוברות סמוך לאצטדיון המושבה ובצומת דרך אם המושבות מתחת לכביש מס' 4.

רכבת עילית או רכבת תחתית?

הקו המרכזי מהתחנה מרכזית לצומת גהה יהיה קו עלי, כלומר הרכבת תנוע על פני הקרקע במקביל לתנועה הקיימת של רכבים פרטיים ואוטובוסים.
למעשה חתך הכביש שייווצר הוא שני נתיבי רכבת באמצע ולצידם שני נתיבי רכבים ונתיב תחבורה ציבורית לכול צד.

צוות הפרויקט מציג את היתרונות ברכבת עלית שהיא במפלס אחד עם התחבורה הקיימת. הנוסעים מעל הקרקע חשופים לאור ולפיתוח הסביבתי וכך לא נאלצים לרדת מתחת לפני הקרקע. הרכבת נוסעת מעל הקרקע במהירות של 50 קמ"ש ומתחת לקרקע 80 קמ"ש. לרכבת עדיפות ברמזורים בצמתים באופן מוחלט על ידי בקרה אלקטרונית. הרמזור יודע לזהות שהרכבת מגיעה והוא פותח לה את הנתיב כדי שלא תעצור בצומת, הכל מתוזמן על ידי מחשב.  

כאן כמובן עולה שאלת הבטיחות ומניעת אסונות שהיו בעבר. היו כבר מספר מקרים שבהם עוברי דרך קיפחו את חייהם, כאשר עברו מעבר כביש דרך נתיב התחבורה הציבורית.  האירועים האלו נדונו לעומק ע"י מספר ועדות בדיקה והלקחים הופקו. מעברי הולכי הרגל יהיו או בגשרים הקיימים היום כמו זה בין הקניון הגדול לבילינסון, או גשר בשכונת נווה גן או במעבר תת קרקעי באזור תחנות הרכבת.

הקו הצפוני יהיה קו תת קרקעי כאשר רק תחנות המוצא אם המושבות וקריית אריה יהיו מעל פני השטח.

הרכבת תיסע בתוך המנהרות בקו קרית אריה האצטדיון המושבה ובקו המרכזי מהתחנה מגהה  המרכזית עד דרום תל אביב שכונת נווה צדק גבול יפו.
הקטע העילי יוקם גם באזור דרום תל אביב יפו ובת ים.

תשובות לשאלות הנפוצות

מהי ההשפעה על הציבור בזמן העבודות?

כפי שצויין שיטת העבודה שנבחרה נחשבת לשיטה עם ההפרעות הקטנות ביותר לציבור. לפי התכנון, בקטע שבין רחוב אורלוב עד רחוב מכבים, נתיב אחד ייחסם למשך מספר חודשים נוספים עד שהנתיב יהפוך לנתיב קבוע של הרכבת הקלה והתנועה תתאים את עצמה לשינוי.
בזמן כריית המנהרות באזור גהה צפויים עומסי תנועה באזור בעקבות הוצאת החול מהמנהרות והדבר יקרה כבר בשבועות הקרובים.

לוח זמנים  לסיום?

הפרויקט מתקדם בקצב מהיר ויסתיים באוקטובר 2021. במועד זה הנוסעים כבר ישתמשו ברכבת התחתית. אין צפי לגורמים שיובילו לדחיות נוספות שהרי ישנם תקציבים, ישנן תכניות, ישנם גופים מבצעים.

מבט לעתיד עם סיום הפרויקט

צוות נת"ע עונה : אנחנו צופים 200 אלף עד 250 אלף נוסעים בקו האדום ביום,  מספר השווה לכמות הנוסעים ביום אחד בכל הרכבות של רכבת ישראל. ההערכה כי כ- 150 אלף אנשים יוותרו על נסיעה ברכב פרטי ביום, יחנו את רכבם או לא יצאו בכלל  לדרך ברכב פרטי אלא יגיעו לתחנות בתחבורה ציבורית או ברגל . אנשים יעשו חישובי לחות זמנים חישובי עמידה בפקקים וחניה ויקבלו החלטה לנסוע ברכבת התחתית כמו בניו יורק או בכל עיר גדולה היום בעולם.

לדברי צוות הדוברות של הרכבת, עומסי התנועה והפקקים לא יפתרו. קיים גידול משמעותי של כלי רכב כל שנה שהתשתיות לא יכולות לתת לו מענה.

חברת נת"ע כבר הוציאה למכרז את הקו השני הקו הסגול שיתן מענה לאזור תל אביב ארלוזרוב ,דיזנגוף , טיילת החוף עד אלנבי ודרך אזור תל אביב מרכז לכיוון גבעתיים רמת גן ומשם פיצול לגבעת שמואל או לכיוון יהוד נווה מונסון.

בנוסף, מתוכנן  קו ירוק מהרצליה רמת השרון עד חולון וראשל"צ . וכן, מתוכננים קוי מטרו תת קרקעיים להשלמת קו הנסיעה המהירה מתחת לאדמה, הכל כדי לתת מענה לגידול הצפוי בביקושים לתחבורה ציבורית .
 

סידורי התנועה החדשים בזמן העבודות

באתרי העבודות לא תתאפשר הנסיעה ישר ושמאלה מרחוב אורלוב לכיוון כצנלסון ג'בוטינסקי. כמו כן לא יתאפשרו הפניות שמאלה בצומת אורלוב קרול. לא תתאפשר הפניה שמאלה בצומת רוטשילד אורלוב.


חופרים מנהרות בפתח תקוה: כל - תחבורה בפתח תקווה

נכתב על ידי

מני ארוך

מני ארוך בן 57, נשוי ואב לשלוש בנות קצינות בצבא, מוסמך M.A מנהל ציבורי וקידום בריאות בווינגייט. 22 שנות שרות צבאי בקבע מהם 14 שנים בדרגת סגן אלוף בתפקידי מטה והדרכה. פעיל בתחומי זכויות אזרחיות, בריאות הסביבה חינוך וספורט. משתתף ומתאמן קבוצת טריאתלון זכה להישגים מרשימים בליגה. עסק בגריאטריה וניהל מוסד סיעודי בפ"ת יותר מעשור. סלולר 0504422110

arochm@gmail.com

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה:
1
ליבנה
גד | 10:30   14.12.18