דלג לתוכן העמוד דלג לחיפוש באתר דלג לתפריט האתר

לפרסום חייגו: 03-9290020

חדשות בפתח תקווה

מידע אקטואלי על כל מה שמתרחש במלאבס, העיר הישנה ובפתח תקוה העיר החדשה.

מדוע אין שבילי אופניים במרכז העיר?

בפ"ת יש שבילי אופניים בצפון העיר ובאם המושבות, אך לא במרכז. אתר "פ"ת עכשיו" יצא לבדוק מדוע אין שבילי אופניים במרכז העיר

פורסם בתאריך:


מאת: אסף פרידור

צילום: תומר קורנפלד

 

במערכות הבחירות האחרונות, אחד הנושאים החמים ביותר היו סלילת שבילי אופניים. בערים שסובלות מבעיות משמעותיות של פקקי תנועה וזיהום אוויר, יש הסכמה רחבה ששבילי אופניים ביחד עם שבילי הליכה ותחבורה ציבורית הם הפתרונות. במקרה שלפנינו הקלישאה – פתרונות לחוד ומציאות לחוד –נכונה ביותר. שבילי אופניים הם חלק ממערך פתרונות שנועד לפתור את בעיית פקקי התנועה ונועד לצמצם את זיהום האוויר ביחד עם פתרונות כמו שבילים להולכי רגל ועידוד התחבורה הציבורית. בערים כמו אמסטרדם, אופניים הם כלי תחבורה מרכזי ונורווגיה השקיעה מיליארדים ביישום תוכנית לשבילי אופניים.
בפתח תקווה קיימים שבילי אופניים בצפון העיר ובעיקר בשכונת אם המושבות. סך הכל יש בעיר 36 ק"מ של שבילי אופניים, חלקם ברמה גבוהה מאד וחלקם הם מקטעים שאינם גמורים. עם זאת, במרכז העיר אין שבילי אופניים כלל וכלל וכדי להבין את הסיבות לכך שוחחתי עם שני מומחים לנושא שהם גם גרים בפ"ת ומכירים את שבילי האופניים בעיר. לדברי אחד המומחים: "ב- 2010 העירייה (תחת ראש העיר הקודם) הזמינה תכנון לתכנית אב לשבילי אופניים. התכנית זרוקה במגירה ואף אחד לא מתייחס אליה מאז. נראה שבכהונה הנוכחית הנושא של שבילי אופניים כמו גם תחבורה ציבורית לא נמצא במיקום גבוה בסדר העדיפות של ראש העיר הנוכחי. כיום בדרך כלל שבילי אופניים חדשים נבנים רק מכוח החוק המחייב זאת בכבישים חדשים ובמרכז העיר אין כאלו".

לדברי המומחה השני, יוסי זיגדון רכז "פ"ת בשביל אופניים": "ההתייחסות לנושא של שבילי אופניים במרחב העירוני בפ"ת לוקה בחסר מאד גדול, למרות שיש 36 קילומטר של אופניים בכמה מקטעים בעיקר מסביב לעיר, לגבי מרכז העיר, אף אחד לא רוצה לגעת בזה, למרות שיש תוכניות, למרות שיש רעיונות לרשת את העיר, יש תכנית אב שקיימת כבר כמה שנים, אף אחד לא מיישם אותה, יש מקטעים שאפשר להמשיך אותם היום, אף אחד לא מתייחס לזה בצורה רצינית כנראה וזה מתפוצץ בפנים להרבה אנשים, תאונות קורות אין מה לעשות, אנחנו משלמים על זה.  ברגע שיהיה שביל אחד יהיה הרבה יותר קל לעשות, אבל גם זה לא קיים.  יש מאות אלפי רוכבים בעיר הזו וחבל יש פה פוטנציאל אדיר".

 

מה הסיבה שאין שבילים במרכז העיר לדעתך?

"יש לי הרגשה שזה כדי לא להרגיז את בעלי העסקים בעיר, אף אחד לא יגרום לכך ששביל האופניים יבוא על חשבון החניה או על נתיבים נוספים. עשו את זה בערים בארץ, אתה יכול לראות ברחוב סוקולוב בהרצליה. אגב, כל הנושא של מדרחוב שקיימים בהרבה ערים, זה נהדר לרוכבי אופניים, גם ההוצאה היא לא כל כך גבוהה אם מדובר בשיפור של תשתיות כשמחליפים קטע של כביש למדרחוב אתה נהנה משתי העולמות, המגמה היא להאט את התנועה. שבילי האופניים צריכים לבוא ביחד עם נקודות האטה (כיכרות, פסי האטה וכו') כדי שמכוניות יאטו באופן טבעי".

יש לך דוגמאות למקומות בפ"ת שאפשר לסלול שבילי אופניים?

"אפילו בציר ז'בוטינסקי אפשר לסלול שבילי אופניים, שבילי אופניים ומערכת להסעה המונית זה בא ביחד. ברחוב בר כוכבא יש 4 נתיבים ששניים מהם משמשים כחנייה יש תוכנית אב שמוכנת לביצוע, אבל לא שילבו בתכנית שבילי אופניים. אמרו לי שבכביש ליד יהיו שבילי אופנים, אבל מי ייסע בו? חבל שהתוכנית תיושם ללא שבילי אופניים על מנת שתהיה אלטרנטיבה. הרי בעוד 20-30 שנה כבר לא יהיה מקום חניה במרכז העיר וזה קורה היום בהרבה ערים – פשוט לא מכניסים תחבורה פרטית למרכז העיר וזה הולך לקרות פה. רק תחבורה ציבורית נכנסת למרכזי הערים. אפשר לתת לנושא התייחסות, תנסה היום להיכנס לאם המושבות בבוקר לחצות לכיוון בני ברק, אתה יודע כמה זמן זה ייקח לך? אתה רואה כמה רוכבים על הקטע הזה במהלך שנה, יש גידול של לפחות בין 20% ל30% יותר רוכבים.

 

שבילי אופניים קטועים 

 

ישנה תופעה מעניינת ביותר – שבילי אופנים קטועים, כלומר שביל אופניים שנסלל שלא עד הסוף, כך שרוכב האופניים נוסע בשביל הוא מגלה פתאום שהשביל נפסק באמצע. למשל בכביש 40 יש שביל אופניים שיוצא מצומת סירקין ומגיע למחלף שעריה ופתאום נפסק באמצע. לדברי המומחה הראשון שאיתו שוחחתי, יש בפ"ת תמ"א שעל פיה כאשר חידשה העירייה את חלק מתוואי הדרך בכבישים, אם זו הרחבה או שינוי אחר, נאלצה להוסיף את שביל האופניים, אך מכיוון שלא חידשה את מלוא התוואי מדובר כרגע בשביל מקוטע וכמובן פחות אפקטיבי לרוכבים.

דובר העירייה, חזי חקאק, מסר בתגובה: "במסגרת תוכנית האב של העירייה, אנו פועלים לביצוע שבילי אופניים במרכז העיר.  נכון לעכשיו עדיין לא קיים בשטח".


 

מדוע אין שבילי אופניים במרכז - חדשות בפתח תקווה

נכתב על ידי

אסף פרידור

B.A בממשל, המרכז הבינתחומי בהרצליה. M.A במדיניות ציבורית אוניברסיטת תל אביב. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח: שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף הציבור.

asafptnow@gmail.com

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: