דלג לתוכן העמוד דלג לחיפוש באתר דלג לתפריט האתר

לפרסום חייגו: 03-9290020

פרשת השבוע בפתח תקווה

פרשת השבוע

פסח - העם היהודי וארץ ישראל

פסח אינו חג הבא לציין מאורע שתלוי בזמן היסטורי מסויים שאירע במקום מסויים, הוא אינו חג הבא לציין "אקסודוס" שצ'רלטון הסטון משחק בו תפקיד ראשי, ואינו חג שבא לציין מה אלוהים עשה למצרים ולפרעה, והוא גם אינו חג הבא לציין יציאה פיזית מעבדות לחרות, שאם כן הרי אנו מציינים את פסח בכל שנה בזמן שבני ישראל עדיין היו פיזית במצרים. פסח, אם כן, בא לציין משהו משמעותי אחר

פורסם בתאריך:


אין צורך להכביר מילים על משמעותו של חג הפסח לעם היהודי לדורותיו. משמעות זו חורגת הרבה מעבר לציון היסטורי הנחגג בכל שנה, וההשלכות של חג זה המציין את יום יציאת בני ישראל ממצרים אופפים את העם היהודי בכל אורח חייו. אשר על כן, תמוהה עד למאוד העובדה כי ליל הסדר שאנו חוגגים ומציינים בכל שנה ושנה ובכל דור ודור לא חל בתאריך יציאתנו ממצרים, אלא למעשה, בשעות שקדמו ליציאה זו. על פי המסורת "ליל הסדר" אמור להסתיים עד חצות הלילה, דקה לא יותר (וזה כולל את האפיקומן). ובני ישראל כפי הכתוב במקרא יצאו ממצרים בחצות הלילה. למעשה, את יציאתנו ממצרים בפועל אנו חוגגים ב.. 'חרופ', שינה טובה לאחר ארבע כוסות יין. מה הולך כאן? 
שאלה זו נשאלה כמובן על ידי חז"ל, וניתנו לה פירושים שונים (שחלקם מנוגדים אחד מהשני) אך בעלי מכנה משותף אחד - וכאן כולנו נדרשים להחליף דיסקט (או דיסק און קי): פסח אינו חג הבא לציין מאורע שתלוי בזמן היסטורי מסויים שאירע במקום מסויים, הוא אינו חג הבא לציין "אקסודוס" שצ'רלטון הסטון (דמותו של 'משה רבנו' בסרט ההוליוודי) משחק בו תפקיד ראשי, ואינו חג שבא לציין מה אלוהים עשה למצרים ולפרעה, והוא גם אינו חג הבא לציין יציאה פיזית מעבדות לחרות, שאם כן הרי אנו מציינים את פסח בכל שנה בזמן שבני ישראל עדיין היו פיזית במצרים. פסח, אם כן, בא לציין משהו משמעותי אחר - וכמה שהוא פשוט ככה קשה לקבלו: פסח הוא חג המציין את קבלתו של אלוהים על ידי בני ישראל. שלא תטעו לרגע - 210 שנות העבדות במצרים העבירו את בני ישראל על דתם ואיבדו את אמונתם. חז"ל מאוד ברורים בהקשר זה. בני ישראל היו, כלשונם: "משוקעים בעבודה זרה" לא פחות מהמצרים. קבלת אלוהים שהתחילה בפועל ב-י' בניסן (עשרה בניסן) כשבני ישראל נצטוו לקחת להם שה לקורבן הפסח - שה כבשים שחז"ל מתארים אותו כאחד מאלילי מצרים ולשוחטו לעיניהם, הוא אקט לא רק סמלי אלא מהותי - שבו בני ישראל מקבלים על עצמם את אלוהי ישראל, ולא אלוהים אחרים.   
קבלת אלוהים ומצוותיו אינם תלויים בזמן מסויים ובמקום מסויים ובהתאם לכך, הולדתו של עם ישראל אינה תלויית מקום וזמן. מגילת העצמאות של מדינת ישראל פותחת בשקר מובהק: "בארץ ישראל קם העם היהודי.." - העם היהודי לא קם בארץ ישראל, לא כעם, לא כדת ולא כלאום. כמה אירוני הוא שב-י' בניסן (עשרה בניסן) ארבעים שנה לאחר יציאת מצרים, נכנסו בני ישראל לארץ ישראל כפי שמופיע במפורש במקרא, ושום חג לא נחוג, ושום זכר לא נזכר למאורע זה. הסיבה פשוטה: אדם יכול להוולד במרקש ולחיות את כל חייו שם כמו שסבי סביו חיו שם ולהיות שיינער-יד (יהודי טוב) ולהיפך, הוא יכול להוולד בעיר העתיקה בירושלים ולהיות כופר באלוהי ישראל ובמצוותיו. ארץ ישראל חשובה מאוד לעם היהודי, והיא משמעותית הרבה מעבר למצוות שניתן לקיים בה (שלא כאותם אלו החושבים שחשיבותה של הארץ היא רק במצוותיה). עם ישראל לא יכול להגיע לשלמות ולאידיאל אם לא יהיה במסגרת עצמאית וריבונית. אך היסוד והבסיס של העם היהודי ההיסטורי (בניגוד ל"עם הישראלי" המתהווה)- הוא בקבלת אלוהים ובשמירה על מצוותיו. חג שמח.        

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: