החלטה דרמטית של בג"צ: ההפגנה נגד היועמ"ש תתקיים ללא רישיון וללא מגבלה על מספר המשתתפים
בג"צ קיבל את עמדת המפגינים נגד היועמ"ש ובעד הדמוקרטיה ופסק: "ידה של הזכות לחופש הביטוי וההפגנה היא על העליונה".
פורסם בתאריך:
לאחר זמן המתנה ארוך ולאחר שקיבל את עמדות שני הצדדים, בג"צ קיבל היום (ראשון) החלטה ובה הוא קיבל את עתירתם של מני נפתלי ומובילי המחאה במלואה, כאשר הוא פסק כי אין צורך ברישיון וכי אין להגביל את מספר המשתתפים. בכך בג"צ הפך את החלטתו הקודמת שאימצה את מתווה המשטרה להגביל את מספר המשתתפים ל-500.
לדברי השופטת חיות: "היכולת לבקר את השלטון היא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואין איש ציבור החסין מפניה. על כן, מחאה והשמעת ביקורת כלפי היועץ המשפטי לממשלה בעניינים הנוגעים למילוי תפקידו היא מותרת ולגיטימית במדינה דמוקרטית ואין מקום לתאר אותה כהפעלת לחץ פסול עליו. זאת, כאמור, בין אם מדובר במחאה מוצדקת ובין אם לאו.
היועץ המשפטי לממשלה הוא אחד מעמודי התווך המרכזיים והחשובים שעליו נשענת מערכת אכיפת החוק. השמירה על עצמאותו ועל אי תלותו של מוסד זה היא על כן אחת הערובות המובהקות לקיומה של הדמוקרטיה בישראל (וראו לעניין זה גם דברי השופט מזוז בפסקה 23 לפסק דינו בעתירות הראשונות). עם זאת היועץ המשפטי לממשלה, ככל משרת ציבור אחר, אף הוא אינו חסין מביקורת ציבורית. ביקורת כזו היא מותרת ולגיטימית במדינה דמוקרטית. יתרה מכך, היא בעלת ערך שכן "לחופש הביקורת בהקשר זה עשוי להיות ערך ממרק ומחטא, והחשיפה לביקורת והחשש מפניה יוצרים מנגנונים טבעיים ובריאים של זהירות עובדי ציבור מפני סטייה מן השורה, והקפדה על כללי מינהל תקין" (עניין אונגרפלד, בפסקה 32). משכך אין למצוא טעם לפגם במחאה המופנית כלפי היועץ המשפטי בעניינים הנוגעים למילוי תפקידו ותיאור מחאה זו, בין אם היא מוצדקת ובין אם לאו, כהפעלת לחץ פסול או כעבירה פלילית אין לקבלו. היועצים המשפטיים בישראל לדורותיהם פעלו במילוי תפקידם באופן מקצועי ועצמאי וחזקה על היועץ המשפטי המכהן כיום כי כך יפעל אף הוא."
חבר השופטים סיכם את החלטתם:
"בנסיבות המקרה ידה של הזכות לחופש הביטוי וההפגנה היא על העליונה; ובאיזון בינה לבין הזכויות והאינטרסים השונים שעליהם הצביעה המשטרה, אין כפות המאזניים מעוינות. המשטרה טענה כי ההפגנות העומדות לבחינה פוגעות בזכות לפרטיות ובזכות לחופש התנועה, וכי הן מטרידות ומפריעות למרקם החיים של התושבים הגרים בסמיכות לכיכר גורן בעיר פתח תקווה. לטעמי, טענות אלה אינן משכנעות דיין. רחוק מכך. אינני סבור כי במקרה העומד לבחינה לפנינו ניתן לקבל הטלת מגבלות על ההפגנה – שמשמען פגיעה מהותית בחופש הביטוי וההפגנה – בהתבסס על יסודן של טענות אלה. לדידי, כל החלטה אחרת, תפגע בזכויות יסוד באופן ממשי שלא כדין, תוך מתן פרשנות בלתי ראויה לדוקטרינה המכירה באפשרות המשטרה להטיל מגבלות מסוג "זמן, מקום ואופן" על הפגנות.
במישור התוצאה האופרטיבית, אני סבור, כאמור, כי יש לאפשר למפגינים להמשיך להפגין בכיכר גורן בעיר פתח תקווה ללא מגבלה על מיקום ההפגנה או על מספר המפגינים. מסקנה זו הייתה תקפה בין אם התנאים המגבילים היו נקבעים ברישיון ובין אם לאו. אין בכך כדי לגרוע מהאפשרות של המשטרה להטיל מגבלות אחרות על ההפגנה, לרבות לעניין שעות ההפגנה, עוצמת הרעש ושמירה על הניקיון בכיכר גורן, וזאת לאחר בחינה האם הטלתן מתחייבת. אשר לשאלת הרישיון, הרי שכאמור, דעתי נבדלת מדעתם של חבריי, אף שאין בכך כדי להשפיע על התוצאה שלפיה יש להוציא צו מוחלט בעתירה זו."
עורך דין דניאל חקלאי המייצג את מני נפתלי וראשי המפגינים בכיכר גורן מסר ל"פ"ת עכשיו":
"בג"צ קיבל היום במלואה את עתירתם של מני נפתלי וראשי המפגינים בכיכר גורן בפתח תקווה ביחד עם התנועה לאיכות השלטון נגד החלטת משטרת ישראל לאסור על ההפגנות בכיכר גורן בפתח תקווה.
בג"צ קבע כי ההפגנות בכיכר גורן חוקיות לחלוטין וכי אין מקום להטלת מגבלה על מספר המפגינים בכיכר מעתה ואילך.
עוד קבע בג"צ כי אין צורך בקבלת רישיון לקיום ההפגנות מטעם משטרת ישראל.
בג"צ הדגיש את חשיבותם העצומה של חופש הביטוי וחירות ההפגנה. מדובר בזכויות יסוד חוקתיות שמונחות בתשתית המשטר הדמוקרטי.
מני נפתלי וראשי המפגינים יעמדו כמובן בקשר עם משטרת ישראל כדי להבטיח התחשבות בתושבי השכונה הסמוכה לכיכר גורן (כך למשל יחלו ההפגנות רק לאחר צאת השבת כפי שהיה עד היום) וכדי לשמור על ביטחונם של המפגינים ותושבי השכונה."
תגובת עורך הדין מנחם מושקוביץ המייצג את חבר המועצה צדוק בן משה ואת וועד שכונת כפר גנים ג' ובין חברי הוועד גם את דורון קורן דובר הוועד:
צר לנו כי בג"צ החליט להתעלם ממצוקת התושבים ומבלי להתייחס לעובדה שיש למפגינים מקומות רבים לקיים ההפגנה. אנו מכבדים את הפסיקה אם כי חושבים כי ההחלטה הייתה צריכה להיות שונה. כמו בית המשפט גם אנו קוראים למחוקק להסדיר העניין בחקיקה. כולי תקווה כי המפגינים יגלו את אותה 'הרגישות החברתית' וימנעו מלהוסיף ולמרר את חייהם של התושבים.


תגובות