דלג לתוכן העמוד דלג לחיפוש באתר דלג לתפריט האתר

לפרסום חייגו: 03-9290020

איכות הסביבה וחזות העיר בפתח תקווה

מבט חודרני אל איכות הסביבה המשפיע על איכות חיינו: חזות העיר. מפגעים ועוד

דו"ח מבקר המדינה - פתח תקווה - עיר ללא שקט

לפי דוח מבקר המדינה, העיריות שנבחנו ובהן עיריית פ"ת, לא ביצעו אכיפה מספקת של החוקים והתקנות בעניינן עבירות הרעש, צילום להמחשה.

פורסם בתאריך:    נכתב על ידי: אסף פרידור


אתמול (שלישי) מבקר המדינה פרסם דוח ביקורת על רשויות מקומיות בישראל.
אחד הנושאים שבהם מבקר המדינה בחן את העיר פתח תקווה, הוא הטיפול במפגעי רעש ובתלונות התושבים לגביהם.

רעש הוא מפגע סביבתי שכיח במרחב העירוני, ויש לו השפעות בריאותיות שליליות על הציבור כגון הפרעות שינה ומחלות לב וכלי דם.
הגורמים האחראים להתמודדות עם מפגעי רעש בישראל הם המשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל והרשויות המקומיות.

לפי דוח המבקר, מניתוח פניות התושבים למוקד משטרת ישראל ולמוקדים העירוניים ברשויות שנבדקו עולה כי מפגע הרעש הוא מטרד משמעותי ונפוץ. ממצאי הביקורת מלמדים כי למשרד להגנת הסביבה אין מדיניות כתובה להתמודדות עם מפגעי רעש ברמה הארצית, וכי משטרת ישראל והרשויות המקומיות שנבדקו ובהן כאמור פ"ת, לא ביצעו אכיפה מספקת של החוקים והתקנות בעניינן של עבירות הרעש, על אף הכלים העומדים לרשותן של הרשויות המקומיות.

לנוכח זאת, מבקר המדינה ממליץ כי המשרד להגנת הסביבה יקבע מדיניות במישור הארצי להתמודדות עם מפגעי רעש. מומלץ כי הרשויות המקומיות שנבדקו יפעלו להעלאת המודעות של התושבים לנזק שעלול להיגרם להם ממפגעי הרעש בתחום שיפוטן וכן לחשיבות הטיפול במפגעים אלה; לוכי הרשויות יפעלו, תוך מיצוי הכלים העומדים לרשותן ותוך שיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה והמשטרה, להפחתה ואף למניעה של מפגע רחב היקף זה, לרבות למיפוי ולניתוח של פניות התושבים למוקד העירוני לצורך איתור דפוסים של מפגעי רעש.


משרד מבקר המדינה בדק בחודשים מאי עד ספטמבר 2023 מ היבטים בנוגע לפעולות שנקטו הרשויות המקומיות במסגרת הטיפול במפגעי רעש במרחב העירוני בתחום שיפוטן בשנים 2019 - 2023 ולצמצום הישנותם בעתיד. הבדיקה נעשתה בארבע עיריות ובהן בפתח תקוווה .

בבדיקת פניות של תושבים למוקדים העירוניים בנתניה ובפתח תקווה בנושא מפגעי רעש נמצאו שבע דוגמאות לפניות שבהן ציינו התושבים כי הם פנו למשטרה, אך זו הפנתה אותם  למוקדים העירוניים, ו11- דוגמאות לפניות של תושבים שפנו בד בבד למוקדים העירוניים ולמשטרה ואף על פי כן המפגע טרם טופל.


תושב פתח תקווה פנה למוקד העירוני והתלונן על רעש מטרקטורון,שנמשך כבר כמה ימים, ולאחר שהמשטרה אמרה לו שמפגע זה בטיפול העירייה הוא פנה למוקד העירוני; לאחר שהמשטרה מסרה לו שהיא אינה אחראית לטפל בכך.

 

בדוח מבקר המדינה מוצג תרשים ובו מיפוי של 31,974 פניות תושבים בנושא מפגעי רעש שהתקבלו בשנים 2019 -  2022 במוקד העירוני של עיריית פתח תקווה.

 לנוכח מספר הפניות ופיזורן הוצגו ממצאים
הנוגעים לחמש השכונות שמהן התקבלו הפניות הרבות ביותר לתקופה האמורה – השכונות: הדר, המושבות החדשה, המרכז השקט, לב המושבה, מחנה יהודה ונווה גן.

מהבדיקה עולה כי בשכונת המרכז השקט חל גידול עקבי במספר פניות התושבים למוקד העירוני בנושא מפגעי רעש בשנים שנבדקו. בשכונות: הדר המושבות החדשה, מחנה יהודה ונווה גן חל גידול רב-שנתי במספר הפניות, ובשכונת לב המושבה חל קיטון רב-שנתי במספר הפניות. ומספר הפניות הממוצע בחמש השכונות בשנת 2022 היה גדול ממספר הפניות בשנת 2019 בשיעור ממוצע של . 45%

הבדיקה שבוצעה העלתה לגבי חמש השכונות בפתח תקווה נמדדה צפיפות גבוהה מהצפיפות הממוצעת בעיר וכי ארבע מתוך שבע השכונות הצפופות ביותר בפתח תקווה נכללות בלוח.

משרד מבקר המדינה ממליץ לעיריית פתח תקווה כי נוסף על הפעולות שהיא מבצעת למיקוד  פעולותיה להתמודדות עם מפגעי רעש היא תשתמש במידע המתקבל מפניות הציבור למוקד

העירוני ותנתח אותו לצורך סיווג מפגעי הרעש והסיבות להיקרותם ולזיהוי אזורים שמהם מגיעות פניות רבות וזאת על מנת שתוכל לנצל את המשאבים העומדים לרשותה לטיפול יעיל ואפקטיבי במפגעי הרעש בתחום שיפוטה.

הדברים מקבלים משנה תוקף כשמדובר בהתמודדות העירייה עם מפגעי רעש מגינות ציבוריות, כפי שעולה מתוצאות הניתוח שתואר לעיל.

 בדיקות השלמה נעשו במשרד להגנת הסביבה ובמשטרת ישראל. בין היתר נבדקו הגורמים ברשויות האחראים לטיפול במפגעי הרעש, ובכלל זה נבדקו השימוש בתקציב והקשר שלהם עם הציבור; קיומם של חוקי עזר רלוונטיים לטיפול ברעש; ופעולות הפיקוח והאכיפה שנקטו הרשויות למניעה ולצמצום של המפגעים ולמניעת הישנותם. של הרשויות שנבדקו בנושא.

כמו כן, נעשה ניתוח מרחבי של פניות התושבים למוקדים העירוניים מפגעי רעש. הנתונים שנאספו מהמוקדים העירוניים מופו באמצעות תוכנת מידע גיאוגרפי )GIS ) לצורך איתור דפוסים הנוגעים לפריסתם ולסוגי המפגעים הנפוצים במרחב העירוני. כמו כן נותחו הפניות למוקדים העירוניים באמצעות תוכנת OTC המשמשת לניתוח טקסט פתוח - לצורך זיהוי מפגעי הרעש העיקריים שבגינם פנו התושבים ברשויות שנבדקו למוקדים העירוניים.

בשל ריבוי הגורמים העוסקים באכיפת מפגעי רעש מומלץ שהמשרד להגנת הסביבה – שהוא הרגולטור וקובע המדיניות במדינת ישראל בנוגע לנושאי סביבה והאחראי לניסוח מדיניות ארצית משולבת בתחומים אלה - יפעל להגברת התיאום בין גורמי האכיפה השונים, באופן שיבטיח טיפול נאות בפניות התושבים בנושא מפגעי רעש.


עיריית פתח תקווה מסרה בתשובתה: "כי אגף הביטחון והפיקוח בעירייה מבצע הערכות מצב שוטפות ומנתח את הפניות מכל הגורמים, כאשר ממצאי הניתוח מספקים מידע המסייע לקביעת דרכי טיפול ואכיפה. עוד צוין בתשובה כי אגף הביטחון יוזם מבצעי אכיפה בשיתוף עם אגף איכות הסביבה והאגף לרישום עסקים בעירייה, בין השאר לצורך טיפול במפגעי רעש. העירייה הוסיפה כי האגף לאיכות הסביבה החל למפות את מקורות הרעש השכיחים המתקבלים במוקד העירוני, וזאת לצורך ביצוע פרויקט בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה להצבת גלאי רעש במוקדי רעש שונים בעיר לצורך מיפוי מקורות הרעש". 

 בתשובתה ממרץ 2024 מסרה העירייה  כי המוקד העירוני שלה מפנה פניות בנושא רעש. למרכז השליטה של אגף הביטחון העירוני, שלרשותו עומדות כמה ניידות שיטור משולב.

עוד מסרה העירייה כי כל הפניות בנושא רעש מופנות למרכז השליטה, גם אם התושב מדווח לה שפנה למשטרה, וכי ההחלטה כיצד לטפל בפנייה היא בידי מרכז השליטה.

דו"ח מבקר המדינה - פתח - איכות הסביבה וחזות העיר בפתח תקווה

נכתב על ידי

אסף פרידור

B.A בממשל, המרכז הבינתחומי בהרצליה. M.A במדיניות ציבורית אוניברסיטת תל אביב. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח: שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף הציבור.

[email protected]

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: