דלג לתוכן העמוד דלג לחיפוש באתר דלג לתפריט האתר

לפרסום חייגו: 03-9290020

בחירות לעירייה 2024 בפתח תקווה

בחירות 2024 לראשות העירייה ולמועצת העירייה. המועד נקבע בשל מלחמת חרבות ברזל

המתמודדים לראשות העיר משיבים - תחבורה ציבורית בשבת - כן או לא?

אתם מוזמנים להשתתף בסקר דעת קהל בסוף הכתבה. ממצאי הסקר יועברו לעירייה ולגופים שלטון נוספים וכמובן יפורסמו כאן בהרחבה.

פורסם בתאריך:    נכתב על ידי: אסף פרידור


אחד הנושאים החמים ביותר במערכת הבחירות ברשויות המקומיות ככלל ובפתח תקווה בפרט עם הפעלתה של הרכבת הקלה בעיר, הוא נושא התחבורה הציבורית בשבת.

מחד, נושא זה ידוע והיה לאורך שנים נושא שנוי במחלוקת ועורר התנגדות עזה בעיקר בקרב הציבורים המסורתיים, הדתיים והחרדים. מאידך, בכל הסקרים הארציים שנעשו, התומכים במהלך, זוכים לרוב לא מבוטל, כפי שדיווחנו, לפני כשלושה שבועות.
 

סקר שנערך לאחרונה ביוזמת תנועות "ישראל חופשית" ו"מרכזים לצדק חברתי" בחן את עמדות הציבור בסוגיה בערים: ראשון לציון, חולון, רחובות, ואשדוד ובדק את היקף התמיכה הציבורית בתחבורה ציבורית בשבת בהן.
על פי ממצאי הסקר שערך מכון שילוב, במדגם אקראי ומייצג של תושבי העיר בהיקף של 400 מרואיינים עולה כי מרבית תושבי הערים תומכים בתחבורה ציבורית בשבת, גם בקרב מי שמגדיר עצמו מסורתי ישנה תמיכה רחבה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.


המתנגדים מציגים טיעונים כגון: הסטטוס קוו, קדושת השבת ומעלים חשש שמעסיקים ינצלו זאת כדי לכפות על עובדיהם לעבוד בשבת.

התומכים מדגישים כי לא מדובר בעניין של דת ומדינה, אלא בסוגיה שטומנת בחובה היבטים רבים:

היבט סביבתי: הפחתת זיהום האוויר, שהרי מדי יום כיפור כאשר אין תנועה בכבישים, ניתן לראות את הירידה המשמעותית בזיהום האוויר.

היבט חברתי: ישנם תושבים שידם אינה משגת לרכוש מכונית ולכן מתניידים בתחבורה ציבורית, או שמסיבות שונות אינם מחזיקים ברישיון נהיגה.

היבט הנוגע לבטיחות בדרכים: הטענה היא שהציעירים יוכלו לנסוע בתחבורה ציבורית ולא לנהוג ברכב פרטי שבחלק מהמקרים הם נוהגים לאחר ששתו משקאות אלכהולים.

ועוד היבטים שונים ומגוונים.

הסוגיה עוסקת במאזן של שתי זכויות במדינה דמוקרטית חופש הדת והפולחן מול חופש מדת ועיקרון השוויון, שכן גם הציבור החילוני זכאי לנסוע בשבתות בתחבורה ציבורית.

יצויין כי בינואר 2020, דיווחנו על כך שהקואליציה בראשות גרינברג דחתה הצעה לתחבורה ציבורית בשבת.

לא אחת, צוות "פ"ת עכשיו" זיהה דיון עיר בנושא בקבוצות הוואטסאפ והרשתות החברתיות ועתה אנו מבקשים לעורר את הדיון כאן באתר ובדף הפייסבוק שלנו.

בשל העובדה כי מדובר בנושא מורכב ורגיש, אך בעל משמעויות, הפנינו את השאלה לשלושת המתמודדים לראשות העיר.

במטרה לעורר דיון מעמיק בסוגיות שעל סדר היום, מדי פעם נפנה למועמדים וולראשי הרשימות שאלה זהה כדי להעניק לתושבים את המידע הנדרש כדי לקבל החלטה מושכלת ביום הבחירות. לכם עומדת הזכות לקרוא ולהחליט מי השיב בתשובה מתחמקת ומי השיב במדויק לשאלה? מי השיב עם ידע, ניסיון וביטחון ומי ענה בהיסוס.
דבר אחד נוכל להבטיח - התשובות מעניינות.
תושבים שמעוניינים להשיב על השאלה, באופן גלוי עם שמם, מוזמנים לשלוח אלינו את התשובה ואת שמם המלא לכתובת המייל [email protected]

יזהר כרמון, מנכ"ל המרכזים לצדק חברתי: "דווקא בימים בהם מדינת ישראל נמצאת במשבר הפוליטי-חברתי החמור בתולדותיה, השלטון המקומי יכול וצריך להיות המפתח לפתרונות עבור חלק גדול מהבעיות המקטבות היום את החברה. מהסקרים האלו אנו רואים שיש ציבור ענק של מיליוני תושבים ותושבות המשתוקקים לתחבורה ציבורית בסופ"ש. כל ראש עירייה ומועצת עיר שירימו את הכפפה ירוויחו. הבחירות הקרובות הן הזדמנות גדולה לבשורה ולהתקדמות משמעותית בהמון תחומים, שעד לפני כמה שנים נראו כדמיוניים".

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית: "בישראל יש היום יותר ממיליון וחצי אנשים שכבר נהנים מתחבורה ציבורית בשבת, וגם בערים שנסקרו זה יקרה. נותר רק לקוות שהתושבות והתושבים בערים האלו ישימו לב טוב למי מקדם ומי עוצר את התחבורה הציבורית בשבת, ושכל אחד יקח איתו את המידע הזה לקלפי בבחירות המקומיות באוקטובר".

תשובות המתמודדים, שלב השאלה הזהה

האם בשבת - לנסוע בתחב"צ וברכבת הקלה?

ראש העירייה רמי גרינברג:
מלשכת ראש העיר נמסר "כידוע, פעילות התחבורה הציבורית והרכבת הקלה בשבת הינה בסמכות הממשלה ולראש עיר אין אפשרות לקבוע בנושא, גם אם ממש ירצה. לכן מדובר בדמגוגיה זולה, וכל תשובה אחרת היא בגדר תעמולת בחירות ללא כיסוי. בכל הנושאים שתחת אחריות העירייה, ראש העיר הוכיח שניתן לפעול באופן שיוויוני ולמלא אחר צרכי כלל המגזרים בעיר. כל שכונה, כל תושב ותושבת וכל מגזר וקהילה, קיבלו את המיטב מהעירייה.
הקדנציה בראשות גרינברג היא הקדנציה הראשונה בה העירייה נהגה באופן שיוויוני ונתנה מענה לכל צורך של כל תושב ותושבת, ולא האחד על חשבון השני. זאת בניגוד לקדנציות קודמות ולאלה שמדברים על שיוויוניות ובפועל נהגו אחרת."

 


חברת המועצה ומתמודדת לראשות העיר ענת זנזורי: "בעיר בה חיים מעל רבע מליון תושבים, ראוי וצריך שיהיו פתרונות תחבורה בסופי שבוע. פתח תקווה של שנת 2023, צריכה להתחבר לפתרונות שכבר קיימים אבל מאידך, לעשות זאת בתבונה ומבלי לפגוע בציבור שומרי השבת.

מי שבוחרים לצאת בשישי בערב (בעיקר צעירים) צריכים שתהיה להן/ם אפשרות להימנע מנהיגה מסוכנת לאחר הבילוי. מי שאין לו רכב ורוצה לצאת בשבת לבקר משפחה צריך להיות מסוגל לנוע. 
פתח תקווה שלנו היא עיר שיודעת לקיים את האימרה "חייה ותן לחיות" באופן נהדר המהווה דוגמה בישראל. פתרונות תחבורה כפי שאני מתארת שיעברו בצירים ראשיים וביציאות משכונות מסויימות ללא הפרעה לשומרי השבת אף יורידו את תנועת כלי הרכב ברחובות קטנים בהם הדבר עלול להפריע.

איך עושים זאת? על ידי סקרים, יחד עם מומחים ובהתבסס על הצלחות מערים אחרות בגוש דן, על ידי תהליכי שיתוף ציבור שכל כך חסרים כאן, יקבעו נקודות ציון קבועות אשר משם יצאו הסעות מסודרות ומסובסדות אשר ישמרו על צביונה של העיר כעיר מעורבת מצד אחד ומצד שני תספק לתושבי העיר החילוניים את הדרך המכבדת והיעילה להגיע בביטחה למחוז חפצם.זו הבטחתי כמתמודת לראשות העיר ובכוונתי לקיים אותה בצורה הטובה ביותר".



חבר המועצה, יו"ר ועדת ביקורת ומתמודד לראשות העיר גנאדי בורשבסקי:

"כמו תמיד, אני מתגד להתפתלויות שלא אומרות כלום. הממשלה אשמה ועוד. עמדתי חד משמעית - תחבורה ציבורית בשבת – בצירים הראשיים בלבד!

אכשיר ואסדיר מגרשים לחניית אופניים לרבות אחסון ושמירה עליהם.

אני סבור שצריך שירגישו את השבת ויכבדו את רגשות הציבור הדתי ובאותה מידה חשוב שלצעירים תהייה אפשרות לנסוע ולבלות לחזור בשלום. ולמשפחות לנסוע לים או למקומות בילוי.

אני בטוח שהציבור הדתי חרדי יסכים לסטטוס קוו החדש כיוון שהתחבורה הציבורית לא תהייה בתחום המגורים שלהם. הם יודעים כי מדובר בפיקוח נפש – צעירים נוהגים אחר ששתו אלכוהול זה ממש אסון".

מנתונים שראיתי עולה כי תאונות דרכים רבות נגרמות ע"י כך שצעירים שותים לאחר הבילוי ונוהגים בשעות הערב המאוחרות והלילה תחת השפעת אלכוהול. תחבורה ציבורית בשבת עשויה להציל חיים. כל הורה היה רוצה שילדיו יסעו באופן מסודר ובטוח למקומות הבילוי.

מוניות השירות, תחבורה שיתופית ופתרונות נוספים יאפשרו לנו חופש תנועה אמיתי שבעה ימים בשבוע.

 מדיניות התחבורה אפקטיבית היא כשהתושבים עוברים מרצונם החופשי להשתמש באמצעי תחבורה שיהיו יעילים: רכבות, אוטובוסים ואופניים. כך נשחרר את הכבישים מעומסי התנועה ואת מקומות החניה.

בטווח הארוך זו תהיה הדרך הברורה לנוע ממקום למקום ולהגיע ליעדים בנוחות ובמהירות שבעה ימים בשבוע.

תחבורה ציבורית בשבת היא נדבך בתכנית התחבורה שלי המבוססת על הניסיון, חוות דעת של מומחים ומענה לצרכי התושבים.




אתם מוזמנים להשיב לסקר לחצו כאן

 

 

המתמודדים לראשות העיר משיבים - בחירות לעירייה 2024 בפתח תקווה

נכתב על ידי

אסף פרידור

B.A בממשל, המרכז הבינתחומי בהרצליה. M.A במדיניות ציבורית אוניברסיטת תל אביב. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח: שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף הציבור.

[email protected]

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: