דלג לתוכן העמוד דלג לחיפוש באתר דלג לתפריט האתר

לפרסום חייגו: 03-9290020

נדל"ן בפתח תקווה

בנייה בפתח תקווה, השבחת נכסי נדל"ן, תמ"א, פרויקטים בעיר

עו"ד ישראל ויזל, מנהל פיתוח עיסקי בחברת תנופורט: אתרי המסחר יהיו חייבים להתחדד

בינתיים חייבים להבין את הצורך האנושי

פורסם בתאריך:


להבין את הצורך האנושי

לפני שנים, עם התפתחות המסחר ב- On Line, המסחר האלקטרוני התנהל באתרים המובילים כדוגמת: eBay   Amazonו-  .AliBabaבאותה עת, היו שתי אסכולות מרכזיות. האחת טענה, שעל אף צמיחתו של עולם המסחר ב ,On Line עדיין השפעתו על המסחר ב- Off Line לא תהיה דרמטית ורכישות ה-Onn line בעיקרן תיוותרנה תוספת רכישה וצריכה לאור הנוחות, הזמינות והנגישות - להזמין מהכורסא בבית. תומכי אסכולה זו שיערו כי למרות הכול, נטית הלב של הצרכנים תהייה מוטה לטובת אותה חווית הבילוי של "היציאה ל- Shopping" וחזרה לבית עם השקיות הגדושות.

לעומתה, גרסה האסכולה השניה כי ל- ON Line תהא השפעה משמעותית על פעילות המסחר הישן והמוכר. עם זאת, גם החסידים הגדולים של התפיסה לא שיערו עד כמה עמוק ישתרש שוק הקנייה האלקטרוני בתרבות הצריכה שלנו, ועד כמה הוא יהיה זמין ונגיש לכל בעל יוזמה. לצד הרשתות הגדולות, אשר זיהו את הפוטנציאל הכלכלי ועברו לקיים פעילות ענפה בזירה הזו, ישנם לא מעט יזמים שאפילו לא מחזיקים במחסנים עם מלאי סחורה, אלא משמשים כמתווכים בין הספק לצרכן וזאת בעלות השקעה מינימלית, כשהלקוח מקבל את המוצר כשהוא בבית לבוש בפיג'מה, לאחר שביצע את ההזמנה בלחיצה על מקלדת.

מאז שהשתרשה ההכרה כי שוק המסחר האלקטרוני השתלט על נתח עצום מכוח הקניה, וכן בא באופן מהותי על חשבון החנויות, השאלה אינה עוד בעניין מידת ההשפעה שלו על מתחמי הקניות והחנויות הפרונטליות,  אלא איך ממשיכים להפעיל את אותם המרכזים המסחריים בעולם סחר אלקטרוני המכיל את היתרונות שצוינו עד כה?  השאלה נשאלת בשל כך שהוא למפותח בקצב מהיר, חודר ומושרש עמוק בתרבות הצריכה שלנו.

עידן המסחר הנוכחי, הוביל לירידה לא מבוטלת בכוחן של הרשתות והחנויות בתוך המרכזים המסחריים, בדגש על המרכזים הסגורים. אותם מותגי עוגן מבוקשים ותמהיל עסקים מוכר, שהיוו את הבסיס המסורתי לבניית תמהיל העסקים בכל מרכז מסחרי, איבדו למעשה מכוח המשיכה שלהן. על אף שאין מרכז מסחרי שלא הצהיר כי התאים את עצמו לעידן עולם המסחר החדשני, לא ממש ראינו שינוי אמיתי בהתנהלות הרגילה, בתמהיל החנויות ובתוכן שלהן בצורה כזו שתאפשר להן "לחיות" לצד ענף הסחר החדש והמתקדם.

נחשפנו גם, לקבוצות מרכזים מסחריים שפיתחו לעצמם חנות/אתר של קניות ב On Line. היוזמה הזו כיוזמה, היא יפה ומעניינת והיא טובה כפי שהיא טובה לאותן מפלצות סחר באינטרנט וגם לאותו נער צעיר שהקים אתר מכירות דיגיטלי.מדובר בענף עם מדרגת סף כניסה קלה יחסית, שכנראה גם מאוד ריווחית. רק שמרכז מסחרי שפונה ונכנס לנישה הזו, אינו באמת מתמודד עם המציאות החדשה כמרכז מסחרי. יותר מכך, הוא בעצם מחזק את ה"אנטי אינטרס" של בעלי ויזמי המרכזים המסחריים.

כל הצדקת קיומו ומעמדו של המרכז המסחרי, הוא בכמות המבקרים הפיזית במתחמים, ועולם המסחר הוירטואלי הוא המתחרה האכזרי שלו. הקמת חנות מסחר וירטואלית על ידי בעלי מרכזים מסחריים, עומדת בסתירה גמורה לאינטרס המרכז המסחרי. חנות וירטואלית היא נישת עסק בפני עצמה עבורו, אבל היא אינה תשובה ואינה פתרון להתמודדות מול המתחרה המאיים. כדי להתמודד מול המתחרה הדומיננטי והעקשן הזה, נדרשת אדפטציה אמיתית לעולם המסחר העדכני. לנתח, לפצח, לפתח ולהמציא את נוסחת ההצלחה הבסיסית של המרכזים המסחריים, וזה כבר מחייב שינוי תפיסתי עמוק.

המודעות העמוקה להשפעה של העולם הוירטואלי על המסחר ועל תרבות הצריכה, כבר קיימת לא מעט שנים, והיא זכתה לרוח גבית חזקה ביותר בתקופת הקורונה. המגבלות והפחדים של האנשים מחד אל מול מילוי הצרכים מאידך, הובילו לשינוי מהותי בשני אספקטים: האחד נוגע לצרכנים, לאלו שעד התקופה הזו לא "התחברו מנטאלית" אל עולם הצריכה באון ליין, ומכורח הנסיבות נחשפו והתרגלו אליו. האספקט השני נוגע לעסקים עצמם, כאשר המציאות החדשה הובילה באופן טבעי להשבחה קיצונית של כל שרשרת שירותי האון ליין שלהם. השירות הפך להיות יעיל ומהיר יותר, ולכן גם יתרון המיידיות של החנויות הפרונטליות, שהוא היתרון המרכזי שלהן, נשחק.

אז מה כן נותר לעולם המסחר הפיזי להציע? מה היתרון הכי מהותי שהעולם הוירטואלי חסום לחלוטין בהתמודדות מולו? התשובה לכך מצויה ברצון, ואפילו בצורך של האנשים לצאת מהבית, להוציא את הילדים מהקופסא החונקת. דווקא היום בעידן הקורונה והסגרים הוא חזק מתמיד. לאור זאת, מרכזי הקניות חייבים להבין את אותו הצורך האנושי ולבצע אדפטציה שתמשוך אליהם את הצרכנים מהבית ומהזירות הדיגיטליות, שתעניק להם חווית צריכה ובילוי שתענה על כל הצרכים שלהם, להפוך את עצמם למרכזי יציאה לבילוי לכל המשפחה הכוללים אטרקציות, פארקים פתוחים, בתי קפה והרבה אוויר צח. מוסדות אקדמיים לאדריכלות עסוקים בהקניית ידע לבניית המרחב הציבורי השיתופי החדש.

המסחר האלקטרוני לא הולך אחורה, הוא ממשיך להתפתח ולאיים על נתח השוק של העסקים במרכזי הקניות הפרונטליים. על מנת לשמור על הרלוונטיות שלהם, וכמובן על מנת להמשיך להיות רווחיים, הם חייבים לאמץ מודל מהפכני ולהמציא את עצמם מחדש.

כותב הטור הוא עו"ד ישראל ויזל, מנהל פיתוח עסקי בחברת תנופורט

 

 

 

 

 

 

תגובות

captcha
הקלד את המספרים שאתה רואה בתמונה: