ד"ר מנשה רחימא, תושב פתח תקווה ואחד מהרופאים המוכרים והאהובים בפתח תקווה הלך אתמול (רביעי) לעולמו בגיל 93.

ד"ר רחימא נולד בשנת 1925 בעיר בצרה בעיראק, בעיר זו למד בבית הספר היסודי – יהודי "אליאנס", בהמשך עבר ללמוד בחטיבת ביניים למשך שלוש שנים ולאחר מכן למד בתיכון ממשלתי עיוני, אותו סיים בהצטיינות.

בשנת 1944 החל בלימודי הרפואה במכללה המלכותית לרפואה (Royal College of Medicine) בעיר בגדד.

בשנת 1948 קיבל פרס מצטיין בפרמקולוגיה מידי יורש העצר העירקי אבדו אלאה.

ד"ר רחימא סיים את הלימודים בבית הספר לרפואה בשנת 1950 והוסמך לעסוק במקצוע הרפואה. לאחר שנתיים, כשהיה בן 26 בשנת 1952, עלה לארץ והתיישב בפתח תקווה.

ד"ר מנשה רחימא עם הוריו במעברה צילום: באדיבות המשפחה


סיפור הקליטה במעברות

כאשר ד"ר רחימא עלה ארצה יחד עם העולים מעיראק, הם חוו חוויה טראומתית, המוכרת לעולים רבים שהגיעו מעדות המזרח, בעת המפגש עם הישראלים בשדה התעופה.

העולים היו לבושים בחליפות אירופאיות ואילו הישראלים לבשו בגדי חאקי קצרים. הישראלים התיזו על כל העולים DDT נגד כינים. העולים נשארו בשדה התעופה ערים ועייפים עד למחרת הבוקר.

במרכז קופת חולים כללית בתל אביב הציעו לד"ר רחימא לעבוד במעברת פתח תקווה שלימים שונה שמה למרפאת עמישב.

ד"ר רחימא והוריו הגיעו למעברה והתגוררו שם בשני צריפים: אחד ששימש למטבח ולמקלחת והשני ששימש למגורים ולקבלת אורחים. משפחת רחימא נשארה במעברה כשנה וחצי ולאחר מכן ררשה דירה של שלושה וחצי חדרים ברחוב רוטשילד בפתח תקווה בעזרת הכסף שהביאה איתה מעיראק.

במרפאת שכ' עמישב פתח תקוה, ד"ר רחימא עבד עד 1958.

צילום: באדיבות המשפחה


רופא וג'נטלמן

משנת 1958 עד 1970 ד"ר רחימא עבד במספר מרפאות קופות חולים ביישובים: ראש העין, שדה חמד, חגור, ירחיב, החורשים, רינתיה, קולה, סביון וגני יהודה. בשנת 1970 החל לעבוד בבית חולים בילינסון במחלקה האונקולוגית כמתמחה ומשנת 1975 כרופא בכיר במחלקה האונקולוגית בביה"ח "בלינסון".

במקביל עבד ד"ר רחימא בקליניקה בפינת הרחובות סולומון וסנדר חדד בפתח תקווה. בעבודתו הוא רכש לו אוהדים ונאמנים רבים בזכות כישוריו כרופא, אופיו הנעים ומסירותו. הוא הרבה לבקר חולים בביתם, לטפל בהם - בשעות היום והערב וכמובן לעודד את רוחם.

צילום: באדיבות המשפחה

 

פעילות ציבורית, עשייה בחינוך, יקיר העיר

כאיש ציבור, ד"ר רחימא שימש כחבר מועצת עיריית פ"ת משנת 1959 עד שנת 1993, משך שבע קדנציות רצופות וכיהן במגוון תפקידי חינוך בעיר.

בשנת 1959 נבחר כחבר מועצת עיריית פ"ת מטעם מפלגת מפאי"י ובהמשך מפלגת העבודה ושירת בתפקיד במשך 7 קדנציות רצופות עד לשנת 1994.

במשך שנים רבות שימש רחימא בתפקיד יו"ר חוג "עולי בבל-פ"ת, וסייע לתושבים רבים יוצאי העדה.

בהיותו במועצת העיר, ד"ר רחימא שימש במגוון תפקידים ובהם: חבר הנהלת עיריית פ"ת, חבר וועדת השמות, חבר בועדת בניין ערים, וחבר בוועדת הביקורת העירונית ועוד.

בין השנים 1976-1986 ד"ר רחימא שימש יושב ראש ועד ההורים המרכזי של פתח תקווה ובמקביל יושב ראש ועד ההורים בסולומון ואחד העם.


על תפקידיו אלו ופעילותו למען התושבים, זכה ד"ר רחימא בתואר יקיר פתח-תקוה בשנת 2005.

רחימא הותיר אחריו משפחה מוכרת ומכובדת שרוב בנותיה ובניה בחרו ללכת בדרכו ולעסוק במקצועות הרפואה.

צילום: באדיבות המשפחה


אבלים על לכתו: רעייתו: גניה (ג'נט), בתו וחתנו: ג'ורג'י ורפי בהרב ובני ביתם, בנו וכלתו: ד"ר דוד ורויטל רחימא ובני ביתם, בתו וחתנו: ד"ר כרמית וד"ר ערן מעוז ובני ביתם, בתו וחתנו: נילי ודוד שמש ובני ביתם, בנו וכלתו: מוזי (משה) ואלונה רחימא ובני ביתם, בנו וכלתו: ד"ר חלד ואורנית רחימא ובני ביתם.

השבעה בבית המנוח, רחוב יוסף נקר 44, קומה 5, דירה 15, פתח תקווה, בין השעות 10.00 – 14.00, 16.00 – 21.00.

ד"ר מנשה רחימא ז"ל צילום באדיבות המשפחה

ד"ר מנשה רחימא ז"ל בבית ברחוב סלומון בפתח תקווה

ד"ר מנשה רחימא עם הדור הצעיר צילום: באדיבות המשפחה