במהלך שבוע שעבר (3 באוקטובר 2018), נפגע קשיש בן 80 מרכב בעת שצעד עם בת-זוגו ברחוב אחד העם בחדרה. השניים פונו לבית החולים הילל יפה בעיר וכעבור מספר שעות נפטר הגבר מפצעיו. זוגתו, גם היא בשנות ה-80 לחייה, נפצעה באורח בינוני ואושפזה בבית החולים. בן ה-80 שנפטר הוא אחד מ-30 אזרחים ותיקים (65+) שנהרגו בשנת 2018 בתאונות דרכים.

למעלה מ-20 אלף קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות, רובם הגדול, מעל 15 אלף, נפגעו בתחום העירוני, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסמים לרגל יום הקשיש הבין הלאומי החל ב-1 באוקטובר.

מבט על רשימת הערים שבהם נפגעים הכי הרבה אזרחים וותיקים בתאונות דרכים חושפת כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בשנת 2017, כמעט כפול ממספר הנפגעים בירושלים.

עוד עולה מהנתונים כי בעשור האחרון נהרגו 467 קשישים בתאונות דרכים בערים ובישובים, בממוצע כ-47 קשישים שנהרגים מדי שנה – קשיש אחד הרוג בכל שבוע. 2,440 קשישים נפצעו קשה בעשור האחרון, 244 קשישים פצועים קשה בממוצע בכל שנה בתחום העירוני בלבד.

על פי נתוני העמותה, בשנת 2017 נפגעו 1,779 קשישים בתאונות דרכים בערים - מספר הנפגעים הגבוה ביותר בעשור האחרון.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אנשים ששרדו את השואה ומלחמות לא שרדו את המלחמה שבכביש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להתחשב באוכלוסיית הקשישים ויחד עם הרשויות המקומיות, לדאוג להתקנת פסי האטה באזורים שבהם קיים ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים כמו קופות חולים, מרכזי יום לקשיש ובתי אבות. במקביל, חייבים לדאוג להארכת משך האור הירוק ברמזור על מנת שכולם יספיקו לחצות בבטחה. מדובר בפעולות פשוטות וזולות שיכולות להציל בני אדם ולמנוע את ההרוג הבא"

למעלה מ-2,200 קשישים נפגעו בתל אביב בעשור האחרון, כמעט פי 2 מאשר בירושלים

במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת 'אור ירוק' לעמותת 'מטב' שמטרתו להגביר את בטיחותם בכביש, מתפרסם בימים אלו קמפיין הקורא לראשי הערים לדאוג להתקנת פסי האטה בסביבה בה ריכוז האזרחים הוותיקים בעירם הוא גבוה.

מנכ"ל מטב ליאור שטרסברג:  "עמותת מטב העוסקת במתן ופיתוח שירותים לקשישים ופועלת לשיפור איכות החיים של הקשישים בישראל חברה לעמותת  "אור ירוק"  בקמפיין משותף על מנת לעלות מודעות ולקדם את ביטחונם בדרכים של בני הגיל השלישי. שיתוף פעולה זה נעשה בהתאם לחזונה של מטב להיות גורם משפיע ומעורב בחברה הישראלית הפועל למען אוכלוסיית המבוגרים. המבוגרים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות הרת אסון עבורו. לעיתים בעקבות הפגיעה משתנה באופן חד מסלול החיים והאדם הופך להיות מעצמאי לאדם שזקוק לסיוע ועזרה. לעיתים בגיל המבוגר גם בעקבות פגיעה לכאורה לא קשה מתחילה התדרדרות רחבה יותר. ולכן חשוב להבטיח את ביטחונם של המבוגרים, לאתר את גורמי הסיכון הייחודים לאוכלוסייה זו ולפעול לצמצומם"

הקשישים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים שלהם נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה.

המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים  במציאת פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. יש להתאים את תשתיות הדרך  לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים: