בתאריך: 17/05/2020 דיווחנו על כך שאלמונים הציתו את בית הדין הרבני בפתח תקווה ואת המבנים של בתי הדין הרבניים והמועצות הדתיות בתל אביב, באשדוד ובכפר סבא.
ביום (שישי) המשטרה הודיעה כי הסתיימה חקירת אירועי ההצתות.
היום (ראשון) הגישה פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה כתב אישום לביהמ"ש המחוזי מרכז נגד ציון כהן, בן 68 ממרום גולן, בגין ריבוי עבירות הצתה, ייצור נשק, החזקת נשק, ניסיון להרוס נכס בחומר נפיץ, כניסה והתפרצות לבניין שאינו מקום מגורים בנסיבות מחמירות ועבירה של ניסיון להצתה.
דיון המעצר צפוי להתקיים היום בסביבות השעה 14:00.
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד מורן אדרי טרבלסי, הנאשם החליט לגרום לשריפת בתי דין רבניים ומועצות דתיות ברחבי ישראל, באמצעות הפעלת מטענים, שיתלקחו בכל המוסדות בו זמנית, במטרה לגרום להפסקת מתן שירותי מוסדות הדת לציבור החילוני ובכך לתרום למטרתו העיקרית - הפרדת דת ומדינה.
החל מינואר 2019 ביצע הנאשם הכנות לביצוע התוכנית – ביקר במוסדות דת ברחבי ישראל לצורך איסוף מידע כשהוא מחופש להומלס, השתתף בקורס פריצת מנעולים, ערך ניסויים בחומרי בעירה במחסן במרום גולן, רכש ציוד וחומרים וייצר מטעני תבערה.
במאי 2020 הצטייד הנאשם ב-12 מטענים ונסע למוסדות דת שונים ברחבי הארץ, כשהוא מחופש להומלס. הנאשם ערך בדיקות סופיות והטמין את המטענים ובגדים מאיצי תבערה בשישה מוסדות דת - בית הדין הרבני בפתח תקווה, המועצה הדתית באשדוד, המועצה הדתית בתל אביב, בית הדין הרבני בתל אביב, המועצה הדתית בכפר סבא ובית הדין בכפר סבא.
הנאשם כיוון את המטענים שיפעלו באותה השעה וביום 17.5.20 במהלך הלילה הופעלו ששת המטענים שהטמין, הציתו את מוסדות הדת וגרמו לנזקים של עשרות אלפי שקלים.
בנוסף מייחס כתב האישום לנאשם התפרצות והצתה של בית הדין הרבני בתל אביב בשנת 2005. כתוצאה ממעשיו, נשרפה הקומה הראשונה של בית הדין לרבות עמדות הקבלה ותיקי הארכיון. הנזק מוערך בכ-2.7 מיליון שקלים.
השתלשלות המקרים - איך הנאשם הצית ארבעה מבנים של בתי דין ומועצות דתיות
לפי כתב האישום, בבוקר יום ה-15.5.20, הכין הנאשם את מערכות מטען התבערה לפעולה וכיוון את כל המערכות כך שיפעלו בשעה 02:00 לפנות בוקר של יום 17.5.2020. לאחר מכן, נסע הנאשם ברכבו למועצה הדתית בכפר סבא, שם הצמיד מערכת מנפץ חלונות על מנת לגרום לחור בחלון דרכו יוכל להחדיר את מטען התבערה.
בהמשך, נסע הנאשם למועצה הדתית באשדוד, כשהוא מחופש ל"הומלס", פתח את אחד החלונות והבחין בחדר גדול ובו מחשבים ושולחנות. הנאשם, שלשל לחדר באמצעות חבל מטען תבערה וערמת בגדים כמאיצי תבעירה ונמלט מהמקום.
משם, נסע הנאשם לפתח תקווה ומשהבחין בחבורת נערים, המשיך למועצה הדתית בתל אביב. במועצה הדתית בתל אביב, פירק דיקט שהיה צמוד לחלון הארכיון, ושלשל לתוכו באמצעות חבל מטען תבערה.
הנאשם, המשיך לעבר בית הדין הרבני בתל אביב. שם, הבחין כי מנפץ השמשות שהתקין לחלון לא הופעל ולפיכך, השתמש בלום שהיה ברשותו ופרץ את החלון. לאחר מכן, שלשל לתוך המבנה באמצעות חבל מטען תבערה וערמת בגדים כמאיצי תבעירה ונמלט מהמקום.
בחצות או בסמוך לכך, המשיך הנאשם לבית הדין בכפר סבא, שם הרחיב את החור שנוצר בחלון כתוצאה ממנפץ השמשות שהתקין, באמצעות לום שהיה ברשותו, פתח את החלון ושלשל באמצעות חבל, מטען תבערה וערמת בגדים כמאיצי תבעירה ונמלט מהמקום.
בהמשך, נסע הנאשם לפתח תקווה, ושלשל לבית הדין דרך שני חלונות, שני מטעני תבערה ושתי ערמות בגדים כמאיצי תבעירה ונמלט מהמקום כשהוא מותיר את העגלה בחניון הסמוך לבית הדין.
הנאשם, החל בנסיעה לכיוון ביתו וביום 17.5.2020 בין השעות 02:06 ועד 02:22 או בסמוך לכך, התלקחו ששת מטעני התבערה אותם הטמין הנאשם וגרמו לנזקים של עשרות אלפי שקלים במוסדות הדת.
במעשיו המתוארים לעיל התפרץ הנאשם לבניינים שאינם בית מגורים על מנת לבצע בהם פשעים כשהוא נושא מטעני חבלה, ייצר מטעני חבלה, החזיק חומרי נפץ ומטעני חבלה, הניח חומרי נפץ בכוונה לגרום לנזק במוסדות הדת, שילח אש בנכס של המדינה המשמש את הציבור וניסה לעשות כאמור.
בבקשת המעצר כתבה עו"ד אדרי טרבלסי : "המשיב, לא בחל באמצעים, וללא מורא מהחוק התפרץ למוסדות הדת, הטמין בהם מטענים והצית אותם. המשיב לא הסתפק במוסד אחד, אלא הצית ארבעה מוסדות דת בו זמנית. למיותר לציין, כי מעשיו של המשיב מלמדים על מסוכנות זועקת לשמים ועל תעוזה יוצאת דופן. ההכנות הרבות ובמשך כשנתיים שערך המשיב, ריבוי המטענים, סוגם וגודלם, שימוש בחומרי נפץ רבים ומסוכנים והנגישות אליהם מלמדים כי המשיב הינו מסוכן. אך בנס, הסתיים אירוע זה בנזק רכושי בלבד. ורק ביד המקרה, לא נשרפו המבנים כליל ולא נפגעו חיי אדם".